Ştiţi cum funcţionează pompa de apă din sistemul de răcire al unui motor?

preview

Deşi întrebarea din titlu ar putea să stârnească zâmbete, aceasta părând prea uşoară, aş vrea să vă captez atenţia printr-o altă întrebare. Aceasta este: cunoaşteţi rolul sistemului de răcire al unui motor?

Sunt aproape convins că cei mai mulţi dintre cititori vor răspunde că întrebarea este extrem de banală şi că rolul sistemului de răcire se identifică uşor din denumirea acestuia, adică „răceşte motorul”. Ori, dacă aş spune că răspunsul este doar parţial adevărat, aţi deveni curioşi cu privire la aflarea rolului acestuia?

De fapt, rolul generic şi cuprinzător al sistemului de răcire este acela de a asigura menţinerea funcţionării motorului într-un anumit regim termic. Regimul termic uzual al unui motor cu ardere internă este de 80o-90oC. În acest context, rolul sistemului de răcire al unui motor este acela de a permite (uneori, împreună cu instalaţii de preîncălzire) creşterea temperaturii motorului (încălzire – vezi iarna), apoi menţinerea temperaturii în intervalul anterior menţionat prin răciri şi încălziri succesive ale motorului. Încălzirea şi răcirea motorului se face prin introducerea şi scoaterea din circuitul de răcire al elementului cu denumirea de radiator de răcire.

Revenind la discuţia despre funcţionarea pompei de apă, pentru explicarea modului în care pompa de apă funcţionează, vă solicit să faceţi o analogie cu modul de funcţionarea a unei roţi de antrenare a unei mori de apă. Aşa cum este uşor de intuit, o roată de moară este antrenată de apa curgătoare a unui râu, care în mişcarea sa trasferă energie paletelor roţii, în felul acesta punând roata în mişcare. În cazul pompei de apă procesul este inversat, adică apa (agent de lucru/lichid de răcire/lichid antigel) este antrenată (vehiculată) în instalaţia de răcire de către paletele rotorului pompei de apă.

Cu alte cuvinte, din fraza anterioară se înţelege şi construcţia unei pompe de apă, acesta  fiind compusă de cele mai multe ori din carcasă metalică, rotor cu palete şi o rolă/flanşă de antrenare, aşa cum rezultă din imaginea următoare.

5_pompa_apa_motor

Prin urmare, din cele expuse rezultă că pompa de apă are rolul de a recircula (vehicula) agentul de lucru (lichid de răcire/lichid antigel) prin instalaţia de răcire a unui motor, funcţionarea realizându-se prin antrenarea unor volume de lichid de către paletele rotorului pompei. Pompa este antrenată electric sau mecanic, energia fiind provenită de la reţeaua electrică a autovehiculului sau de la motorul termic, după caz.

Funcţionarea pompei de apă poate fi observată şi dedusă din simularea următoare.