Expertize Tehnice Auto http://expertize-tehnice-auto.ro/index.html Built with SitePad Wed, 08 Dec 2021 16:03:47 +0000 en-US hourly 1 SitePad Sistemul electronic de frânare – partea 1 (notiuni generale) http://expertize-tehnice-auto.ro/blog/sistemul-electronic-de-franare.html http://expertize-tehnice-auto.ro/blog/sistemul-electronic-de-franare/#respond Tue, 17 Mar 2020 20:26:12 +0000 http://expertize-tehnice-auto.ro/blog/sistemul-electronic-de-franare.html

Sursa: The Electronic Brake Sistem – ORV2008 Conference

111111

Sistemul de frânare al autovehiculului reprezintă un element deosebit de important în asigurarea securităţii circulaţiei, mai ales în condiţiile creşterii continue a calităţilor dinamice ale autovehiculelor şi a traficului rutier. Tendinţa de mărire a vitezei de circulaţie este strâns legată de îmbunătăţirea performanţelor sistemului de frânare, deoarece accidentele de circulaţie legate de defectarea sau de comportarea nesatisfăcătoare a acestuia sunt deosebit de grave.

Indiferent de ţara de origine, producător, model, toate autovehiculele trebuie să fie prevăzute cu un sistem de frânare care să le asigure o oprire eficientă şi în siguranţă deplină, atât pentru autovehicul şi pasagerii săi, cât şi pentru ceilalţi participanţi la trafic, fie ei pietoni sau alte autovehicule. Statisticile accidentelor de circulaţie arată, importanţa pe cere o are un sistem de frânare eficace în eliminarea consecinţelor grave ale funcţionării nesatisfăcătoare a altor părţi componente ale autovehiculului.

O utilizare mai frecventă a frânelor are loc în condiţiile de circulaţie din mediul urban, precum şi în regiuni muntoase sau cu relief accidentat. Astfel, în condiţiile de circulaţie ale unui oraş de mărime medie, 30 – 40 % din timpul total de mers autovehiculul este frânat sau rulează liber.

 

În figura următoare, se prezintă dependenţa spaţiului de frânare a autovehiculului de procedeul de frânare.                

2222

Curba 1 reprezintă situaţia frânării neutilizând sistemul de frânare, spaţiul de oprire fiind condiţionat de rezistenţa la rulare, rezistenţa aerului, precum şi pierderile mecanice din transmisie. Dacă la aceste rezistenţe vom adăuga pe cele datorate motorului, în situaţia în care nu se decuplează, vom obţine curba 2. Efectul de frânare creşte mult în situaţia utilizării motorului în regim de compresor (curba 3). În situaţia în care se utilizează frânele autovehiculului, spaţiul de oprire se reduce foarte mult (curba 4).

Odata cu introducerea controlului electronic al autovehiculelor, foarte multe sisteme care utilizau un feedback mecanic sau electromecanic pot acum funcţiona aşa cum nu se putea spera până la introducerea  acestor sisteme de control electronic.

Odata cu  introducerea controlului  electronic în cât mai multe sisteme ale autovehiculului, combinat cu o îmbunătăţire a acestora, se constată o creştere a calităţii şi a fiabilităţii acestor sisteme. Senzorii implementaţi vor fi capabili să determine situatiile periculoase şi să reacţioneze în câteva microsecunde înainte ca şoferul să conştientizeze de ce corecţii are nevoie să facă.

Sistemul electronic de frânare, a fost proiectat şi dezvoltat de către inginerii de la Siemens, acesta fiind bazat pe securitatea activă. Acest sistem, este de fapt un sistem modren de frânare, bazat pe o acţionare electrică şi nu pe o acţionare hidraulică.

Acest nou concept de sistem de frânare face parte dintr-un proiect mai complex care are ca obiectiv integrarea mai multor sisteme: propulsie, direcţie, suspensie şi frânare, într-un singur sistem complex. Avantajele acestui sistem sunt numeroase şi foarte evidente : spatiul de frânare este mult redus şi forţa de frânare este direct proporţională cu viteza de deplasare a autovehiculului.

 

Sistemul electronic de franare (figura următoare) elimină sistemul cu actionare hidraulică ce va fi înlocuit de un sistem cu  motoare electrice alimentate la 12 V.

111111

Sistemul electronic de frânare este considerabil mai eficient decât sistemele actuale de frânare, utilizand a zecea parte din energia utilizată de sistemul hidraulic pentru a dezvolta aceaşi fortă de frânare. Acesta este primul sistem complet electromecanic cu frânare independent pentru fiecare roată în parte, care poate raspunde mai multor cerinţe, cum ar fi: sigurantă, greutate redusă, spatiu redus. Cu acest sistem se poate frâna cu fiecare roată în parte, cu o precizie foarte mare şi o putere de frânare foarte mare corespunzatoare fiecărei situaţii în parte.

]]>
http://expertize-tehnice-auto.ro/blog/sistemul-electronic-de-franare/feed/ 0
Ştiţi cum funcţionează pompa de apă din sistemul de răcire al unui motor? http://expertize-tehnice-auto.ro/blog/stiti-cum-functioneaza-pompa-de-apa-din-sistemul-de-racire-al-unui-motor.html http://expertize-tehnice-auto.ro/blog/stiti-cum-functioneaza-pompa-de-apa-din-sistemul-de-racire-al-unui-motor/#respond Wed, 29 Jan 2020 18:11:23 +0000 http://expertize-tehnice-auto.ro/blog/stiti-cum-functioneaza-pompa-de-apa-din-sistemul-de-racire-al-unui-motor.html
preview

Deşi întrebarea din titlu ar putea să stârnească zâmbete, aceasta părând prea uşoară, aş vrea să vă captez atenţia printr-o altă întrebare. Aceasta este: cunoaşteţi rolul sistemului de răcire al unui motor?

Sunt aproape convins că cei mai mulţi dintre cititori vor răspunde că întrebarea este extrem de banală şi că rolul sistemului de răcire se identifică uşor din denumirea acestuia, adică „răceşte motorul”. Ori, dacă aş spune că răspunsul este doar parţial adevărat, aţi deveni curioşi cu privire la aflarea rolului acestuia?

De fapt, rolul generic şi cuprinzător al sistemului de răcire este acela de a asigura menţinerea funcţionării motorului într-un anumit regim termic. Regimul termic uzual al unui motor cu ardere internă este de 80o-90oC. În acest context, rolul sistemului de răcire al unui motor este acela de a permite (uneori, împreună cu instalaţii de preîncălzire) creşterea temperaturii motorului (încălzire – vezi iarna), apoi menţinerea temperaturii în intervalul anterior menţionat prin răciri şi încălziri succesive ale motorului. Încălzirea şi răcirea motorului se face prin introducerea şi scoaterea din circuitul de răcire al elementului cu denumirea de radiator de răcire.

Revenind la discuţia despre funcţionarea pompei de apă, pentru explicarea modului în care pompa de apă funcţionează, vă solicit să faceţi o analogie cu modul de funcţionarea a unei roţi de antrenare a unei mori de apă. Aşa cum este uşor de intuit, o roată de moară este antrenată de apa curgătoare a unui râu, care în mişcarea sa trasferă energie paletelor roţii, în felul acesta punând roata în mişcare. În cazul pompei de apă procesul este inversat, adică apa (agent de lucru/lichid de răcire/lichid antigel) este antrenată (vehiculată) în instalaţia de răcire de către paletele rotorului pompei de apă.

Cu alte cuvinte, din fraza anterioară se înţelege şi construcţia unei pompe de apă, acesta  fiind compusă de cele mai multe ori din carcasă metalică, rotor cu palete şi o rolă/flanşă de antrenare, aşa cum rezultă din imaginea următoare.

5_pompa_apa_motor

Prin urmare, din cele expuse rezultă că pompa de apă are rolul de a recircula (vehicula) agentul de lucru (lichid de răcire/lichid antigel) prin instalaţia de răcire a unui motor, funcţionarea realizându-se prin antrenarea unor volume de lichid de către paletele rotorului pompei. Pompa este antrenată electric sau mecanic, energia fiind provenită de la reţeaua electrică a autovehiculului sau de la motorul termic, după caz.

Funcţionarea pompei de apă poate fi observată şi dedusă din simularea următoare.

]]>
http://expertize-tehnice-auto.ro/blog/stiti-cum-functioneaza-pompa-de-apa-din-sistemul-de-racire-al-unui-motor/feed/ 0
Arhivă articole http://expertize-tehnice-auto.ro/blog/default-post.html http://expertize-tehnice-auto.ro/blog/default-post/#respond Fri, 17 Jan 2020 19:00:43 +0000 http://expertize-tehnice-auto.ro/blog/default-post.html

Drepturi pe care le avem, dar pe care nu le cunoastem şi de care nu beneficiem la o decontare RCA‌

Foarte mulţi dintre noi am fost implicaţi într-un eveniment rutier nefericit în urma căruia autovehiculul proprietate personală a fost reparat într-un service pe baza poliţei R.C.A. (Răspundere Civilă Auto) a persoanei vinovate. De cele mai multe ori, autoturismul a fost indisponibilizat (“blocat”) o lungă perioadă de timp în service, în tot acest timp proprietarul autovehiculului aflat în reparaţie încercând să găsească alternative pentru discomfortul creat de absenţa acestuia.

Dacă v-aş spune că se putea elimina tot acest discomfort prin simpla „abordare” a asiguratorului (R.C.A.), ar fi credibil?

De regulă, asiguratorul (R.C.A.) persoanei vinovate de producerea unui accident rutier este responsabil de plata reparaţiilor autoturismului persoanei nevinovate. Pe lângă decontarea reparaţiilor, asiguratorul (R.C.A.) mai are o multitudine de obligaţii, printre care şi obligaţia în baza căreia acesta trebuie să plătească prejudiciile ce reprezintă consecința lipsei de folosință a vehiculului avariat (plata unor drepturi băneşti pentru perioada cât autovehiculul a fost supus intervenţiilor de mentenanţă în service), inclusiv înlocuirea temporară a vehiculului (autovehicul la schimb), pe baza opțiunii persoanei prejudiciate.

Prin urmare, se înţelege că service-urile care oferă “autovehicule la schimb” pe perioada reparaţiei, de fapt decontează banii de la asigurator şi creează un beneficiu de imagine a service-ului în baza unui drept bănesc care se cuvenea păgubitului. Persoanele prejudiciate (proprietarul autovehiculului pentru care asiguratorul R.C.A. efectuează plata reparaţiei), ar putea opta între a primi o sumă de bani sau un autovehicul la schimb pe timpul reparaţiei propriului vehicul. Trebuie reţinut faptul că dreptul supus discuţiei nu este facultativ (nu se află la latitudinea asiguratorului), ci reprezintă o obligaţie legală.

Plata altor drepturi ale părţii care beneficiază de reparaţie, pe baza unei asigurări (R.C.A.), sunt cele pentru:

     –         vătămări corporale sau deces, inclusiv pentru prejudicii fără caracter patrimonial;

     –         prejudicii materiale, inclusiv costuri de radiere și înmatriculare, costuri cu taxe de timbru, cheltuieli cu limitarea prejudiciului, dovedite cu acte, cheltuieli aferente diminuării valorii vehiculului după reparații, dovedite cu acte sau expertiză;

     –         cheltuieli de judecată efectuate de către persoana prejudiciată sau cheltuieli aferente în cazul soluționării alternative a litigiului dacă soluția este favorabilă persoanei prejudiciate etc.

 

 

Petru mai multe informaţii despre acest Website, accesaţi HOME în partea de sus a paginii!

160222075809-bible-survives-car-fire-00012525-large-169

Măsuri de prevenire a incendiilor la autovehicule‌

De foarte multe ori incendiile autovehiculelor se produc în timpul mersului. Acest risc de incendiu este mai mare în cazul în care autovehiculul se află în regim de funcţionare din motive uşor de intuit, putând aminti printre multe altele că majoritatea sistemelor componente ale autovehiculelor sunt puse în funcţiune, se află sub tensiune, au temperaturi variabile etc.

Având în vedere riscul de producere al incendiilor la autovehicule, pentru cele aflate în circulaţie se recomandă următoarele măsuri de prevenire [G. Popescu, L-V. Bălănescu Prevenirea Incendiilor la Autovehicule]:

– sistemul de alimentare nu trebuie să prezinte scurgeri de combustibil la îmbinarea conductelor sau fitingurilor;

– conducta dintre filtru şi carburator să fie fixată de motor cu clemă pentru evitarea ruperii acesteia din cauza trepidaţiilor;

– pompele de benzină să nu prezinte defecţiuni, iar sitele de filtrare a combustibilului să fie curate;

– rezervorul de combustibil să fie prevăzut cu capac bine fixat şi asigurat cu încuietoare pentru a nu se deschide în timpul mersului, iar suporţii de susţinere şi colierele de fixare a rezervorului să nu prezinte fisuri;

– ataşarea unui al doilea rezervor de combustibil la autovehicul, neprevăzut de uzina constructoare, este interzisă;

– instalaţia electrică să nu prezinte legături improvizate, cabluri neizolate, care pot genera scurtcircuite;

– releele regulatoare de tensiune să fie bine reglate şi izolate de exterior pentru a se evita scurtcircuitele;

– siguranţele fuzibile ale tabloului să fie standard (dimensionate);

– bateria de acumulatoare să fie bine fixată, să aibă capace la  elemenţi şi capac de protecţie adecvat locaşului;

– se interzice lăsarea materialelor textile (bumbacului, lavetelor) îmbibate cu produse petroliere pe bateria de acumulatoare;

– se interzice lăsarea sculelor din lotul de bord deasupra acumulatorului, sau în compartimentul acestuia, putând provoca scurtcircuit;

– se interzice montarea acumulatorului în caroseria autovehicululuisau în alt loc amenajat corespunzător;

– ţeava de eşapament va fi în bună stare, fără fisuri sau garnituri defecte (arse) şi prevăzută, după caz, cu site în stare de utilizare.

În sensul celor de mai sus, conducătorii de autovehicule trebuie să efectueze următoarele operaţiuni înainte de plecarea într-o deplasare, astfel: să verifice starea tehnică a autovehiculului, în special sistemele de transmisie, direcţie, frânare, rulare, lumini şi semnalizare.

În situaţia în care autovehiculul nu îndeplineşte condiţiile tehnice, conducătorul auto nu trebuie să utilizeze autotovehiculul pe drumurile publice.

 

 

Petru mai multe informaţii despre acest Website, accesaţi HOME în partea de sus a paginii!

ABS

Noţiuni introductive despre sistemul ABS (Anti-lock Braking System)‌

Din punct de vedere constructiv și funcțional automobilele actuale constituie sisteme tehnice mecatronice din ce în ce mai complexe.

Cerintele tot mai severe privind performantele de putere, economicitate, noxe și siguranța impuse la ora actuala automobilelor, precum si dezvoltarea tehnologica accentuată au condus la dotarea cu traductoare si elemente de execuţie încorporate înca din fabricatie; aparitia unor procesoare precum şi a unor softuri deosebite a condus la echiparea cu sisteme de control electronic complexe și performante ale automobilelor.

Primul sistem de siguranța activa, denumit ABS, a aparut în anii ’70. Dupa anul 1990 a avut loc o creștere masiva a acestor sisteme, care asigura un potențial de siguranța tot mai ridicat și o asistare a șoferului tot mai profunda (deci o stabilitate a deplasarii tot mai buna), cu final spre automobilul autonom, denumit și      automobil-robot.

În cazul blocării roților la frânarea automobilului pot să apară următoarele neajunsuri: pierderea stabilității la blocarea roților punții spate; pierderea controlului direcției când se blochează roțile din față; creșterea spațiului de frânare, deoarece coeficientul de aderență la alunecarea roții este mai redus decât cazul în care roata se rotește. Pentru a mării eficacitatea frânării și a îmbunătății stabilitatea și maniabilitatea autovehiculelor se folosesc sisteme de control automat al frânării prin care se evită blocarea roților indiferent de momentul de frânare aplicat și de coeficientul de aderență. [http://www.e-automobile.ro/categorie-dinamica/41-sistem-abs-frane-auto.html]

Sistemul de antiblocare al roților (ABS: Anti-lock Braking System) este un sistem de siguranța activa ce previne blocarea roților automobilului pe timpul frânarii, permițând astfel șoferului sa pastreze controlul direcției în acest timp.  

Compania germana Bosch dezvolta tehnologia ABS din anul 1930, dar primele automobile de serie au fost disponibile începând cu 1978.

În imaginea următoare se prezinta schema generala a unui sistem de antiblocare a roților clasic (ABS: Anti-lock Braking System), cu circuite hidraulice și senzori de turație laroțile vehiculului. 

imagine ABS

Având în vedere viteza medie de deplasare care crește de la an la an, ABS-ul a devenit un sistem de siguranță activă care devine indispensabil automobilelor moderne. Din acest motiv din ce în ce mai mulți producători oferă sistemele ABS ca dotare standard pentru automobile. [http://www.e-automobile.ro]

m.ibraheem2

Principalele cauze ale incendiilor la autoturisme‌

De foarte multe ori, conducătorii auto cred că principala cauză a incendiilor de la bordul autovehiculelor este tipul combustibulului utilizat. Tipul/natura combustibilului este responsabil în multe situaţii de producerea incendiilor însă nu acesta este principalul factor al generării incendiilor.
Amintesc aici că prin „incendiu” se înţelege acel proces complex de ardere, cu evoluţie necontrolată, datorat prezenţei substanţelor combustibile şi surselor de aprindere; apariţia şi dezvoltarea acestuia în timp şi spaţiu având efecte negative prin producerea de pierderi umane, materiale etc.
De cele mai multe ori, „cauza” şi în acelaşi timp „sursa cea mai probabilă de aprindere” este reprezentată de scurtcircuitul electric al unor elemente specifice instalaţiei electrice a unui autovehicul.
Cauzele concrete care duc la apariţia unui scurt circuit electric sunt de cel mai multe ori următoarele [G. Popescu, L-V. Bălănescu Prevenirea Incendiilor la Autovehicule]:
 
            ·        echipamente de iluminat electric defecte, neizolate, amplasare necorespunzătoare;
            ·        conductoare electrice improvizate;
            ·        acumulator defect;
            ·        condensator electric defect;
            ·        transformator defect sau suprasolicitat;
            ·        redresor defect sau suprasolicitat;
            ·        conductoare suprasolicitate;
            ·        conductoare electrice improvizate;
            ·        contacte electrice improvizate;
            ·        tablou de distribuţie, manşon, doză cu defecţiuni, izolaţii necorespunzătoare, suprasolicitate;
           ·         siguranţe fuzibile improvizate;
           ·         aparate de conectare, pornire, oprire, reglare, comutare sau  priză defectă.
 
Materialul cel mai expus la aprinderea iniţială şi căruia trebuie să i se ofere o atenţie deosebită este reprezentat de [G. Popescu, L-V. Bălănescu Prevenirea Incendiilor la Autovehicule]:
 
           ·        substanţe combustibile/inflamabile aflate în  zona instalaţiilor electrice  ale autoturismului;
           ·        piele naturală/sintetică;
           ·        textile artificiale şi chimice (fire, fibre, baloţi, vrac, ambalaje, deşeuri);
           ·        benzină;
           ·        motorină.
 
În concluzie, degradarea elementelor componente ale instalaţiei electrice reprezintă factorul determinant în apariţia celor mai multe incendii manifestate la autovehicule. Principala degradare a elementelor componente ale instalaţiilor electrice este reprezentată de uzura materialului electroizolant al conductoarelor electrice de aşa manieră încât materialul bun conducător electric intră în contact cu alte elemente metalice, în felul acesta provocându-se un scurt circuit electric.
Prin urmare, pentru prevenirea unor incendii, se impune acordarea unei atenţii sporite verificării integrităţii materialelor electroizolante ale conductoarelor electrice ce se găsesc în componenţa instalaţiei electrice de la bordul autovehiculelor.
 
Petru mai multe informaţii despre acest Website, accesaţi HOME în partea de sus a paginii!
r5

Daună totală economică a autoturismului sau nu…

În multe evenimente rutiere apar discuţii şi opinii contrare între asigurat şi asigurator cu privire la încadrarea daunei autoturismului, în cazul de daună totală sau nu. Uneori, există interese ale uneia dintre părţi pentru o anumită încadrare. În astfel de situaţii o expertiz tehnică auto judiciară sau extrajudiciară va stabili cu certitudine dacă dauna autovehiculului este totală sau nu.

Concret, prin „daună totală economică” se înţelege situația unui vehicul sau unui bun avariat a cărui valoare de reparație depășește valoarea de piață a acestuia. Prin urmare, dacă preţul reparaţiei autovehiculului este mai mare decât preţul mediu al autovehiculelor identice/similare comercializate (valoare de piaţă) atunci dauna este totală (daună totală economică).

În cazul daunei totale economice, asigurătorul evaluează vehiculul avariat, printr-un sistem de evaluare specializat sau prin documente emise în condițiile legii pentru a-i determina valoarea de piață din momentul premergător evenimentului. Păgubitul poate opta pentru reparare până la valoarea de piață a vehiculului, calculată în urma evaluării, sau pentru soluționarea cazului ca daună totală prin plata diferenței dintre valoarea de piață a vehiculului și valoarea epavei.

Consultarea dosarului electronic pentru un proces la distanţă

În nenumărate rânduri, am constatat că foarte multe persoane nu contestă o sancţiune contravenţională primită în alt judeţ decât cel de domiciliu, invocând în acest sens distanţa mare pe care trebuie să o parcurgă pentru a se prezenta în faţa instanţei de judecată.

Acestă temere a potenţialilor justiţiabili (persoane care se adresează justiţiei pentru soluţionarea unor litigii) este nejustificată deoarece judecata unui proces se poate realiza şi în lipsa justiţiabilului, la cererea acestuia, iar în privinţa studierii documentelor depuse de părţi la dosarul cauzei, în cele mai multe cazuri, există o soluţie pentru efectuarea studiului de la domiciliul părţii care se află în proces.

Pentru a putea studia documentele aflate într-un dosar aflat la o instanţă de judecată, trebuie identificată instanţa de judecată competentă să judece dosarul. Instanţa competentă o găsiţi pe portalul instanţelor (http://portal.just.ro/SitePages/acasa.aspx) şi tot aici aflaţi dacă instanţa a implementat aplicaţia Dosarul Electronic.

Dacă instanţa a implementat aplicaţia Dosarul Electronic, atunci cu o simplă cerere depusa (trimisa prin poşta, e-mail, fax etc.) la sediul instanţei de judecată, se poate obţine accesul la documentele aflate în dosarul dumneavoatră.

De regulă, cererea se transmite Preşedintelui instanţei, iar pe lângă datele dumneavoatră personale trebuie să se menţioneze numărul dosarului la care solicitaţi accesul, calitatea deţinută în dosar, o adresă de e-mail şi numărul de telefon, urmate de data şi semnătura solicitantului.

În câteva zile, după procesarea cererii dumneavostră primiţi un link, un user şi o parolă cu ajutorul cărora puteţi avea acces la dosarul dumneavoastră electronic.

]]>
http://expertize-tehnice-auto.ro/blog/default-post/feed/ 0